UllMaja

Ull! Maja!



Mamma Maja tyckte om ord, handarbete, djur, människor och ull. Vi har en del gemensamt...
Det här är en plats för likasinnade! Ingen "shop" direkt.
Här kan det finnas lite olika Ulliga saker som kanske vill komma ut på nya äventyr! Om Ni hittar något som verkar intressant, skicka ett mail!

sjovik.fredholm@telia.com

måndag 19 juli 2010

Lotteri-Tävling med Maja Fredriksson på grönbete

Såg en bild idag, mycket inspirerande! Så till den milda grad att fibrerna åkte fram.
Här ligger de som en liten palett! Handfärgade fibrer som jag lekte fram en dag, Alpackaull från Olga och egen svart lammull.
Handen som gör floren till det de blir....
Så här kan man lägga på fibrer om man vill ha lite extra färg. Det är enklast att lägga direkt på den stora trumman om det är små mängder, tycker jag.
Ett tag såg det ut så här.......
Gult, turkos, vit alpacka från Olga, lite svart egen lammull, orange, näst intill röd......
Det färdiga floret blev så här.
Jag vill, hördes en svag röst inifrån huset.
Jag låtsades inte höra för det fanns en del att göra.....
Hallå! Det regnar INTE! Man kan sitta ute i gräset och spinna garn!
Vad väntar Du på, lilla människan......
Jag vill NU!
Det är den för stunden inte så försynta Maja Fredriksson som upphäver sin lilla, men påstridiga stämma.
Och hon har ju rätt! Fånga dagen! När det äntligen blir en dag då det inte blir fuktskador på spinnrocken är det väl läge att gå ut, i Guds fria natur!
227 meter garn blev det. Somrigt! Nästan lite blommigt!
Nån som kan gissa var inspirationen kommer ifrån?
Oops!
Det kan vara en liten tävling! Med anpassad vinst...
Vilt gissat något Ullrelaterat!
Klurar på det, men skriv vad ni sysselsätter er med på fritiden, något ULLIGT förmodar jag........
Tävlingen pågår till den 7/8!
Kan Ni inte gissa så skriv en rad ändå, UllMaja är en generös dam!
En "lott" per kommentar.

38 kommentarer:

  1. Herreminje, vad fort du måste spinna, kvinna! 227 meter bara så där? :) Jag håller på att spinna silke nu, tunt, tunt och det går låååångsamt, men uj vad fint :)

    SvaraRadera
  2. Förresten måste det ju nästan vara ullmaja själv som är inspirationen :)

    SvaraRadera
  3. Vilket härligt garn härliga färger. Jag vill gärna vara med och prova lyckan att få sticka med "hemmagjort garn"

    SvaraRadera
  4. Även om jag inte har hittat inspirationsbilden vill jag gärna vara med och tävla om det fina garnet :-)

    SvaraRadera
  5. Jag har heller ingen aning om varifrån inspirationen kommer men jag vill gärna vara med att tävla!

    SvaraRadera
  6. Hej! Vilket fint garn! Jag tror inte alls att det är din inspiration, oddsen för det är rätt låga, men jag associerade direkt till denna bild som jag stötte på igår: http://www.aifo.se/artiklar/bilder/stilleben.jpg

    SvaraRadera
  7. får fundera på vad du inspirerats av - kommer inte på nåt alls nu. :/ själv spinner jag inte än - skulle gärna våga mig på och pröva nån gång. stickar när jag får en stund över, läser för sällan - har små barn och de och allt annat tar sån tid just nu. men många måsten får vila för det är semester iaf. :)

    SvaraRadera
  8. Jag tror du blivit inspirerad av Magganmagis bilder i det här inlägget. de är så vackra.

    http://magganmagi1.blogspot.com/2010/07/sten.html

    många hej fr. Tant Kofta

    SvaraRadera
  9. Jag tror att det är så enkelt som att det är dina fina fibrer som inspierear dig.
    Bente /stickigt

    SvaraRadera
  10. Att spinna ser så kul ut.........men svårt antagligen. Så jag vinner gärna garnet :-)

    SvaraRadera
  11. Jag tror det är fibrerna i sej som inspirerarde dej !! det hade det gjort för mej iaf,läckra färger o fintfint garn!! Är gärna med o har chans på det vackra garnet,,så jämnt det blev!!=)

    SvaraRadera
  12. Jag tror att inspirationen kommer från vårens alla färger.
    Hoppas jag vinner, garnet är såååå himla fint.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  13. Så fint garn du spunnit! Jättefina färger!

    Jag syr och virkar mest nu, men jag har spinnrocken kvar hemma hos mina föräldrar. Jag spann garn av ullen från mina hundar. Väldigt mjukt att spinna av. Stickade vantar av det.

    Jag hoppas på vinst! Så inspirerande! Jag länkar.

    SvaraRadera
  14. Jättespännande att läsa vad alla andra gissar på. Själv har jag inte en aning. Tycker det hela för tankarna till norrsken men det är och andra sidan kanske inte så ulligt.

    Oavsett så är det jättefint garn. Ser spännande ut att kunna mixa ihop battar på det viset =)

    Kram

    SvaraRadera
  15. Inspirationen måste komma från allt som blommar nu, rosor, tobaksblomma, snödroppe etc. Eller inifrån garnet :-). Jag skulle gärna vinna garn! Och lära mig spinna.

    SvaraRadera
  16. Jag tror på hö från en blommande äng, ett sånt hö som även om det legat över vintern och själva gräset tappat det gröna så hittar man små blommor som fortfarande har färgen kvar!

    SvaraRadera
  17. Inspirationen kommer från naturen tror jag. En mogen äng. En dikesren kanske...
    Äh, jag vet inte, men vill såklart väldigt gärna vara med i lotteriet.
    Väldigt vackert garn!!
    Du vill veta vad vi gör på fritiden....Ibland tar jag fram en liten härva falgarn som jag inte stickat nåt av ännu.
    Jag klämmer och luktar. Och tittar på de vackra skiftningarna. Det är en härlig fritidssysselsättning!Är man störd när man njter så av ull?

    SvaraRadera
  18. Falegarn skulle det vara förstås!
    ...

    SvaraRadera
  19. Jättesvårt! Kanske en äng med klöver där det går får och betar?? Supersnyggt garn!

    SvaraRadera
  20. Denna veckan kan jag gissa på pride-festivalen som inspiration..........

    Pride - din stolthet över ditt eget garn!!

    Prale lit

    SvaraRadera
  21. Svårt att gissa. En blommande sommaräng? Superfint i vilket fall.

    SvaraRadera
  22. Hej! Svårt att gissa var du får din inspiration från, men kanske från naturen, som är så färgrik nu.
    Jag vill gärna vinna detta fina garn och jag skulle använda det som inslag till en halsduk i vävstolen.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  23. Hej! Jag kan inte heller gissa vad som inspirerade dig. Men själv såg jag hjortronbär- och blom på myr med lite blågrå himmel som varvas med sol emellanåt i fuktvarm luft, i ditt fina garn.

    Kram/Annika

    SvaraRadera
  24. Hej, hittade hit från Fale Artut, det är första gången för mig att besöka din blogg så det är lite svårt att gissa vad du hade för inspiration, jag kan tänka mig att det kan ha varit blommor i en rabatt, eller kanske nån tavla som du har därhemma?
    iaf, jag tycker att det ser väldigt vackert ut och visst skulle det vara så-in-i-himla roligt att vinna hemspunnet sockgarn!
    hälsningar från en omsom stickare, mor till 4, heltidsjobbande lärare på Irland som är nu på semester.....
    liz

    SvaraRadera
  25. Hei her kommer en liten hilsen fra en strikkevenninne i Nord-Norge :) det er et vakkert garn du har laget, og for meg lignet det på fargene som finnes i skumringstimen,rett før sola forsvinner, når himmelen får nydelige farger og speiler seg i et vann, eller i havet. Her i Nord-Norge har vi havet som skifter farge etter været, og garnet ditt lignet på nydelig sommervær :)

    SvaraRadera
  26. Sååå fint garn!
    Tycker färginspirationen kommer från din fina svepask/kista ovan, Majas.
    Vill mycket gärna vinna garnet!
    Malin
    :)

    SvaraRadera
  27. Hej.
    Vilken fin och inspirerande blog du har. Jag gillade ditt fina garn som hämtat från Manos del Urugay garn eller möjligen Vålberggarn. Nej manos var det. Själv så sticker jag idag iväg till en fäbod och stickar tvåändsstickning.
    Ing-Marie

    SvaraRadera
  28. Nydelig garn! Og så morsomt å kunne spinne selv, det vil jeg gjerne lære meg, men tiden... Hadde det vært min ull, tror jeg ulla i seg selv er inspirasjon, i tillegg til sommerenga og blomstene der.

    SvaraRadera
  29. Mmm det måste vara inspiration från en fantastisk sten med olika mossor och lavar på, underbart :)
    Jag är hemskt gärna med och tävlar :)
    Själv håller jag på och nålbinder vantar för fullt nu, kylan kommer snart :)
    Om jag bara hade lite fint ullfiber skulle jag tasta senaste spinnrocken som är en gammal rackare men som förhoppningsvis inte blivit fuktskadad och slagit sej.
    Ja det är vad jag gör just nu :)
    Lev väl

    SvaraRadera
  30. Hej !
    Jag tror att du har tittat i reklam för växter där, kan man hitta de mest fantastiska färger och former.
    Mvh Maria F
    iafahlen@hotmail.com

    SvaraRadera
  31. Hej
    så vackert!!
    En blommande sommar äng med en eller flera kantareller.
    Vackert vilket som.
    När jag kan och har tid så stickar jag , fas jag öänskar jag kunde spinna så vackert som du =)
    Ha de gott
    Eva.

    SvaraRadera
  32. Kanske sommarens alla glasser, gott, somrigt, färgrikt.....Maja

    SvaraRadera
  33. Oj oj så fint garn!! Jag tänkte på solnedgångar i massor på fina sommarkvällar.

    SvaraRadera
  34. Oj, glömde ju skriva vad jag gör på fritiden... Stickar så klart! :)
    Just nu ett par randiga sockar och en höstvintrig poncho.

    SvaraRadera
  35. Hej!
    Jättesvårt att gissa, men kanske en vacker soluppgång eller ett trädgårdsland med blommor och blader. På min fritid spinner, stickar och väver jag. Ha det gott Fale!
    Hälsningar Ann-Charlott

    SvaraRadera
  36. Jeg tror naturen og spesielt blomster inspirerer deg. Nydelig garn.

    Hilsen Fama, Norge

    min mail: anihaarb@online.no

    SvaraRadera
  37. Så synd då att jag inte hittade hit förrän i dag! Hittade hit via Farmors pysselblogg. Där hon skrev om handspunnet garn. Jag har precis börjat spinna och mitt garn blir som det blir. Men det är handgjort från grunden. Jag skulle gärna köpa en kardmaskin men tycker dom är lite dyra. Det ser så vackert ut. Ha det gott

    SvaraRadera
  38. Undrar vem som vann? Fin garn var det i alla fall och jag blir ännu mera sugen på att köpa en kardmaskin.

    SvaraRadera